Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Tuesday 28 May 2019

Sesi Konsultasi DMS Code of Practice for Halal Professional (28 Mei 2019)

Ucapan Aluan 
Intisari penting Ucapan Aluan YBhg. Datuk Dr. Sirajuddin Suhaimee, Pengarah Bahagian Hab Halal JAKIM, MS Code of Practice dan wakil Jabatan Standard Malaysia 

1. Jabatan Standard Malaysia merupakan badan yang ditubuhkan bagi membangunkan standard dan mempromosikan standard di Malaysia melalui peruntukan Akta 549. (Lihat: pautan)
2. Jabatan Standard Malaysia kini tidak lagi berada di bawah Kementerian Sains dan Teknologi (MOSTI) akan tetapi sudah berada di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)
3. Sesi ini memfokuskan untuk mendapatkan input-input dari pihak berkepentingan dari sektor halal (badan kerajaan, industri, universiti) dan menjawab komen terhadap deraf dalam tempoh ulasan. 
4. Sebanyak 26 standard berkenaan halal dibangunkan. 
5. Dibangunkan setelah diambilkira inisiatif Halal Professional Board. Mesyuarat Kumpulan Kerja 2018, deraf ini telah dibentangkan dan diluluskan tertakluk kepada ICI. Deraf MS ini telah diterbitkan pada April 2019. 
6. MS Code of Practice akan digunakan oleh Halal Professional dan merupakan standard pertama di dunia
7. Jabatan Standard Malaysia bertanggungjawab membangunkan standard dan mempromosikan penggunaan standard. Ini bagi memastikan standard yang dibangunkan adalah unggul dan tidak dipersoalkan kelak jika tidak disaring dan dibangunkan dengan betul. JSM telah menandatangani dengan WTO untuk mengikuti prinsip; salah satunya transparensi. Maka, dengan ini kami membuka ruang untuk komen umum agar standard yang dibangunkan berkredibitili di peringkat kebangsaan, global.
8. Di peringkat antarabangsa, 3 standard kita telah diangkat ke peringkat OIC
9. [Baru] 5 standard baharu akan di promosikan dalam masa terdekat. 

Intisari ucapan pembentangan Pn Fakeeza Borhan, Penolong Pengarah Kanan Jabatan Standard merangkap Setiausaha Standard Halal

1. TC Management system for Islamic Practice
2. JSM badan standard kebangsaan, untuk MS yang kita sudah revised kita akan buat tour di 5 region. Memainkan peranan penting badan akreditasi kebangsaan. badan pensijilan, makmal, badan pemeriksa seperti PUSPAKOM. 
3. Sebelum ini Industry ISC, ISCI kita guna NSC (National Standard Committee) ISCI telah diberikan tugas memegang polisi, yang sebelum ini tugasan teknikal. Standard Council Majlis ini sebagai penasihat kepada Menteri MITI. Di bawah setiap NSC ada technical committee dan Working Group (WG). 
4. I - Halal Standard (kod dalam ISC)
5. 60 hari (requirement yang ditetapkan oleh WTO) 
6. WG jika tidak boleh terima komen, akan diberikan justifikasi. (Ada MS 3, 4 kali Public Comment). DMS (Deraf Malaysian Standard) bila ISC kita panggil ITMS. 
7. 12-18 bulan jika tiada aral yang melintang untuk hasilkan sesebuah standard. 
8. Modified (tukar certain clausa), indigenous, identical (adopted from international). 
9. Semua halal standard adalah indigenous
10. Objective development: To identify requirement to gain confidence align with halal industry. Maklumat yang disampaikan align dengan industri. Orang luar sentiasa melihat kita. Kalau kita tidak standardize, akan berlaku percanggahan dan dapat informasi yang sama. 

Bergambar dengan Sifu Halal, Ustaz Amri Abdullah (JAKIM)

No comments:

Post a Comment

CONCEPT OF TAKHAYYUR

CONCEPT OF TAKHAYYUR   by Muhamad Afiq Abd Razak In jurisprudence Islam ( fiqh) there are concept in which jurists ( fuqaha' ) discussed...